Neděle, 19. listopadu , svátek má ahold

Dead Space 3 RECENZE (pc)

Veska-padlý anděl idnes 11.2.2013

Tak jsme se "dočkali"

Uběhly dva roky roky od vydání 2. dílu hororové hry Dead Space. Dobrodružství, které patřilo a patří mezi ty nejlepší v rámci hororového žánru TPS her. První hra byla takovou menší revolucí. Po Resident Evil, Silent Hill či Alan Wake zde byla další, hororová série. A nevedla si špatně. Druhý díl sice přidal poněkud akčnější pasáže a náboje se dají počítat na stovky vystřílených, ale stále jste se báli. A co třetí díl? Stojí to za to? Bohužel musím konstatovat že nikoliv. Série zařadila zpátečku a rozhodla se to vzít oklikou dolů z kopce. Nejspíš volným pádem.

Konzolové až to bolí

První, co Vás praští při prvním spuštění hry do oči, je grafika. Je naprosto stejná jako v případě 2. dílu, který je už dva roky starý. Při prologu procházíte s jedním z vojáků sněhem a je jasně vidět, kde graficky Dead Space zamrzl. Bohužel. Animace postav při videosekvencích je opravdu hrozná, lepší animaci mají i 8 let staré hry jako jsou Half Life 2 nebo Doom 3. Mimika je absolutně minimální, skutečně nulový posun od 2. dílu a to i při maximálním nastavení grafiky a rozlišení. Tím bohužel negativa nekončí. Mnohé znás zabíjela naprosto nesmyslná kamera, která způsobovala občasnou "neviditelnost" postavy a krkolomné pohledy, které nám hlavní postava naskýtala. Menu inventáře je zcela děláno na konzole, stejně jako v případě 2. dílu. Pohyb v něm je jasné utrpení. Klávesnice a myš jsou jakýmsi trpeným zařízením z pekla, které primárně slouží k otvírání bran pekla, nikoliv ke hraní Dead Space 3

Příběh klíše. Miliarda kulek jistě potěší milovníky CoD.

Příběh je jak z červené knihovny. Samozřejmě Vám ho neprozradím, nepřiprávím Vás o ten brilantní zážitek. Bohužel je zarážející to, že sami tvůrci ho prezentují jako strhující a kdo ví co ještě. Bohužel marketingový chyták. A teď k ke zbytku hry. Hra jako taková se od hororové a tísnivé hry přesunula k "hororové" akční řežbě. Problém je ten, že tvůrci jaksi nedomysleli systém krytí a tlačítko "X" Vás bude pronásledovat ještě dlouho do noci (pozn. X slouží ke skrčení za překážky). Shválně jsem si pustil před psaním recenze 1. i 2. díl této série. Všechny tři díly jsem si zapnul na nejlehčí úroveň pro základní srovnání. Zatímco v prvním díle jsem do 3. mise vystřílel úctyhodných 42 nábojů. Ve 2. díle to bylo již 96 nábojů opět do 3. mise (není myšlen checkpoint). Ale 3. díl je bezkonkurenční. Za první misi jsem vystřílel úctyhodných 512 nábojů a to všechny náboje šly do těl nepřátel. A tady je další kámen úrazu. Nepřátelé v 1. misi, tedy kromě našich známých z předchozích dílů, vydrží skutečně dost. Nejenom přežijí ustřlení hlavy a obou dolních končetin, přežiji dokonce ještě dalších deset kulek do hrudníku. A až potom se odeberou do pekla. Bohužel tvůrci si mysleli, že hrůzu mi naženou tím, že budu neustále bez nábojů, protože na tři mrtvé jednotky policejního sboru vypatlám skoro 80 nábojů. Nechci vědět kolik vydrží na nejtěžší obtížnost.

Musíme také zmínit, že narozdíl od předchozích dílů došlo ke dvěma zásadním věcem. Zaprvé už se to neodehrává ve vesmíru a za druhé můžete mít kamaráda na pomoc. Takový šášula v červeném, co Vám pomůže postřílet Adamsovu famílii. Problém je ten, že najít slušného hráče na co-op je hrozné. Za dohrání hry se mi to podařilo pouze 5krát a to vždy s deseti minutovým čekáním, zda-li bůh nebude mít slitování. Bohužel ve třch případech jsem narazil na impotentní spoluhráče, co byli schopni své náboje vystřílet do vysících mrtvol a já je pak musel "zachraňovat.

Prostředí mírné zlepšení, hromada zbraní

Abych jenom nekritizoval na této hře tak tvůrci zapracovali na prostředí posledního dílu. Přijde mi propracovanější oproti druhému dílu. Občas i některé detaily potěší oko hráče. Bohužel to vzápětí zabiou tím, jak znetvoří textury vzdálených objektů. Prostě vzali nejspíš štětec, pozvali si školku a ta jim nakreslila vzdálenější textury. Obzvlášť v první misi je to bolestně vidět, že tvůrci naprosto kašlali na zobrazení vzdálených textur a soustředili se pouze na nejbližší grafické úpravy. Dalším hřebíčkem je hromada zbraní na zabíjení a desítky nabojů poházené šílených zbrojířem, co neměl nic jiného na práci. A bohužel jedná se i o nejtěžší úroveň hry. Zásobníky na Vás budou vyskakovat po desítkách. Stejně jako nepřátelé. Hororová atmosféra šla na kávu s věkem 18+, aby uvolnili místo codovské zábavě zabalené do umělého "strachu kdysi hororové hry.

Shrnutí

Fanoušci a hráči budou z nového dílu zklamaní. Konzolová verze a pc verze se po grafické stránce skoro neliší (srovnání na PS3 a pc). Zastaralý dva roky starý engine 2. dílu taky neudělá radost. Hororová atmosféra jak z laciného béčka a "lekačky" autorů jak ze studentského filmu. Zbraňový arsenál jak pro Ramba, přestřelky jsou častější než ve westernovém městě 19. století. Atmosféra předešlých dílů je prostě ztracena. Hra by nebyla špatná, kdyby to nebylo pokračování sci-fi hororu v žánru TPS her. Bohužel takto se hodnocení smrskne na průměrnou hru, která potěší střelce, zarmoutí hráče hororových her a potěší EA, protože se dobře prodává.

+Dobrý spoluhráč v co-op značně vylepší zážitek

+Lépe zpracované prostředí

-Zastaralá grafika