Pátek, 22. září , svátek má polar, biggles, Kozef Jajetán Ventyl

Cikáni*(Romové) si zasluhují vlastní stát

Simon Achenbach 25.9.2013

Animated fireplace burning logs

*Základní a zastřešující endonymum je "Rom". Všechny evropské dialekty Romštiny obsahují slovo "rom" (pl. "roma", adj. "romani"), znamenající "muž" nebo "manžel" ("romni" znamená "žena" či "manželka"). Toto endonymum vzinklo modifikací indického kastovního označení "dom”. V roce 1971 proběhl historicky první Mezinárodní romský sjezd (World Romani Congress), kde se Romové ze 14 zemí (včetně ČSSR) dohodli na používání slova Romové. Od té doby se datuje Romský požadavek, aby byl tento název majoritou respektován.V Česku běžné označení "Cikán" pochází z řeckého slova "athinganoi" z 8. století, které označovalo buď separátní heretickou sektu, nebo přímo samotné Romy. [Wikipedia]

                            images?q=tbn:ANd9GcRDdhnns37SoOGtOpJFhqq

Použiji přirovnání, které se možná někoho dotkne. Není myšleno zle, ani ironicky. Jde o přirovnání národa Cikánů  k národu Židů. Obě etnika mají kořeny sahající hluboko do historie. Obě byly po staletí roztroušeny mezi jinými národy. A obě byly vždy považovány ostatními za cizí a rušivý element v jejich společnosti. Tam pochopitelně přirovnávání končí.

             images?q=tbn:ANd9GcTZzwLO_46RdQLnfYpMC2y

Druhá světová válka byla jakýmsi zvětšovacím sklem – které odhalilo problem cizího element v majoritní společnosti tím nejbrutálnějším způsobem. Židům se podařilo přinutit svět, aby se mohli vrátit do svého původního domova a vytvořit svůj vlastní stát.

Cikáni pocházejí ze středověké Indie. Jejich předkové se vydali do světa v době mezi 6. a 11. stoletím. Cikánský jazyk pochází z jednoho severozápadnímu dialektu hindštiny. 

                  images?q=tbn:ANd9GcTc5T4D_doEyi9ewSgMsnJ

Na počátku byli Cikáni v Evropě přijímáni bez problemů, protože byli mylně považováni za poutníky. Velmi brzo však dochází ke sporům se starousedlíky. Již od 15. století je proti nim vydávaná nařízení. V Českých zemích proti nim nejpřísněji postupoval Leopold I. a Karel VI.

                         images?q=tbn:ANd9GcQKtIY_iFfx0zNCBx-4xBu

Nepříspusobilost Cikánů vyvolávala stale drastičtější sebeobranu místního obyvatelstva. V Německu v 17. a 18. století platilo nařízení Cikána zatknout a popravit bez prokázání nějakého zločinu.

V 19. století začal vznikat o Cikánech jakýsi romantismus – jejich divoká existence je oslavována básníky a spisovateli. Idealizuje jejich nebezpečný život a líčí je jako krásné lidi. V podvědomí obyčejných lidí však jde o pověsti brakové literatury a Cikány nepřestává považovat za odpad lidské společnosti.

               images?q=tbn:ANd9GcRYf7xpnU-INQIUB3Kk7aj

20. století se vyznačuje pragmatičtějším přístupem k cikánskému problému. V Československu měli odlišné legitimace a nacisté zavedli jejich přímou likvidaci. Ani komunisté problém nevyřešili. Zakázali v roce 1959 jejich kočování, sterilizovali cikánské ženy a zařazovali jejich děti do vzláštních škol.

                 images?q=tbn:ANd9GcS-C87xRPVp1BdUFNIuTOe

  reportint20110819153747497.jpg

Po roce 1989 převládl všeobecný trend pozitívní diskriminace – zvýhodnování Cikánů a jejich finanční podporování na úkor majoritní společnosti. Bez ohledu na jejich vysoké procento zločinnosti a zneužívání sociálních sítí – existuje silná lobby jenž cikánského problému využívá k velkému odsávání finančních prostředků ze státního rozpočtu ke vlastnímu prospěchu. V majoritní části obyvatelstva narůstá odpor a předpoklad budoucích násilných střetů s Cikány je stále víc pravděpodobnější.

                         images?q=tbn:ANd9GcTZDdUW_mSnfYjASswDo05

Myšlenka o vytvoření samostatného cikánského státu není nová a ani tak absurdní, kterak by se na první pohled zdálo. Původ Cikánů je prokázán nad veškerou pochybnost. Není nic rasistického, ani žádné sociální inženýrství – v odstranění cizího a rušivého elementu, který se nedokázal ani během několika set let přizpůsobit. Navíc vůbec nehovoříme o nějaké likvidaci, ale o vstřícnosti a pomoci vyspělejší kultury té druhé – která není schopná překonat své tradice, nepříspusobivé v moderním věku.

Přemýšlet o zajištění skutečného domova v místě odkud národ pochází by mělo být i inspirací pro Cikány. Zmizela by tak i veškerá traumata jejich společenské diskriminace – barva kůže, jazyk, zvyky, kultura bydlení, způsob obživy a další.

Češi, at’ už o nich kde kdo říká něco nelichotivého – dokázali též zpátky příjmout ty Čechy – jejiž předkové skončili někde na Volyni v minulosti.

Nikdo nepopírá, že i mezi Cikány je řada slušných, vzdělaných a moderně uvažujících lidí. Měli by to být oni – kteří by myšlenku cikánského státu v zájmu vlastního národa měli propagovat. Kdyby o něčem takovém bylo opravdu vážně uvažováno – není pochyb, že by získala obrovskou podporu. 

Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s ukládáním cookies ve Vašem prohlížeči.