Úterý, 19. září , svátek má Fidoušek

Čáryfuk na cestách - Beskydy

ty máš svaly, já mám čáry 22.9.2013

Nejsem první, kdo přichází s touto lokalitou a uvědomuju si, že se zde schází pár čtenářů z regionu, kteří budou mít trochu jiná měřítka. Zároveň ale věřím tomu, že pokud někde budu nepřesný (už to přecijen musím lovit z paměti), tak mě rychle a kvalitně doplní. Byl listopad 2010 a udělalo se docela hezké počasí na výlet, tak jsme se s naší cestovatelskou partou rozhodli pro výlet do okolí Lysé hory. V krajině už ležel první sníh, tak jsem ze skříně vytáhnul bytelnější pohory, které jsem už nějaký čas neměl na noze a zjistil jsem, že jsem z nich trochu vyrostl. Nu což, neměl jsem čas ani vůli shánět na poslední chvíli nové, tak jsem to v nich nějak odchodil. Ubytovali jsme se v malinké vísce (třeba si časem vzpomenu na její jméno) v chajdě, kterou provozuje srdečná a milá rodinka. Paní nás přivítala buchtou a předala nám bydlení, které jsme si hned útulně zabordelili

Jako rozcvička nás čekala Súkenická rozhledna (místní název Čarťák - vida, kde všude zanechal ten náš ďábel stopu). Vzhledem k blízkosti hranic se Slovenskem je za dobrého počasí vidět až na hřebeny tamních hor.

Na moravské a slezské straně je vidět na Smrk, Lysou, Radhošť a Travný. Výstup na tuhle rozhlednu byl i v těsných botách celkem bezbolestný. To druhý den už byla trochu větší divočina. Začínali jsme v Horní Bečvě a šli jsme směrem k Šancím (po žluté). Teda šli.... mno.. jeden kamarád v rámci tréningu na maraton tu trasu z Bečvy až na Lysou běžel.

Přesto, že už místy ležel sníh, jsem si na hrázi rád odložil. Sluníčko svítilo, docela jsme do toho šlapali a to nás ještě čekalo další stoupání. Máme v partě dost bláznů na to, abychom nešli přímou cestou na Lysou, ale vzali to po vzoru "je to sice delší, ale zato horší cestou" oklikou přes Huserku a Zimný (a to ještě asi můžu být rád, že jsme tam nešli přes Travný). Měl jsem už nějaké slabší baterky, takže jsem cestou moc nefotil a cvaknul jsem až vrcholek Lysé, kde nám dali k jídlu takovou šlichtu, že kdyby to viděl Zdenda Pólrajchů, tak se z toho obrátí naruby. Ale co se dá dělat, konkurence tam není a na horskou tůru je potřeba nějaká materie.

Ani odtud jsme pak nešli nejkratší cestou zpátky do Bečvy. Místo toho jsme nabrali směr Smrk a dále přes Pustevny (ani tam ani u sochy Radegasta jsem nefotil, bylo tam lidí jak.....), jedná se ale o notoricky známé pohledy, které se už i tady na diskutérech objevily. Co mě zarazilo je samotná socha - působila tak nějak papundeklově - pamětníci možná budou vědět něco o tom, jestli tam dřív nebyla taková poctivější, bytelnější. O něco méně lidí než na Pustevnách (kde je vychrlí autobusy) je na kopečku u kaple věnované věrozvěstům.

Pod kopcem jsme si koupili vynikající koláče a výrazně jsme si napravili chutě po tom, čemu na Lysé říkali guláš. Podzimní dny jsou přecijen o něco kratší a tak se nám už v poslední části cesty začalo smrákat. Museli jsme tedy nasadit režim rychlochůze a vzít to po zelené a modré dolů do Bečvy. V Rožnově jsme pak ještě navalili kufr pivem, večer jsme v chajdě vytáhli kytary a celý den jsme pěkně zakončili. Ovšem subjektivně jsem měl pocit, že jsme ten den nachodili asi 50km. Proto mi vyhovovalo, že další den před cestou už byl jenom odpočinkový program s křídlem (musím přiznat, že tenhle vynález jsem udržel ve vzduchu asi 20 sekund a pak jsem ho spolehlivě "zaparkoval").

Tenhle kraj má svoje nepopiratelné kouzlo, ale příště bych se tam radši podíval s někým, kdo nepotřebuje během jednoho dne zdolat téměř všechny vrcholky Beskyd. Zdravím místňáky i své věrné čtenáře a vypadá to tak, že příští díl bude na nějaký čas poslední.

Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s ukládáním cookies ve Vašem prohlížeči.